Mikor van biztonságban a kötődés?

Szerző: Bakóné Bán Zsófia
A tartalmat szakmailag ellenőrizte: Krajnyákné Csorba Fanni, felnőtt - és gyermek rajzelemzési szakértő, viselkedéselemző
Sokat találkozom a biztonságos kötődés kifejezéssel. Sokan
társítják ezt a fogalmat azzal, hogy a biztonságos kötődés csak abban az
esetben alakulhat ki, ha az édesanya szoptatja a babáját, a család tagjai
együtt alszanak és a babát a nap 24 órájából 24 órában hordozzák.
De lássuk, hogy mit mondd erről a tudomány, a kutatások.
Az egyik legismertebb kötődést vizsgáló kutatások egyike a szőranya vs. drótanya kísérlet (1969). Ez Harry Friedrick Harlow (1905-1981) amerikai pszichológus nevéhez fűződik. A kísérlet lényege az volt, hogy újszülött rézusz majmokat, a születést követően véglegesen elválasztották az anyjuktól. Készítettek egy olyan "drótanyát" ahol táplálékot vehettek magukhoz a majmocskák, rácsimpaszkodni is tudtak, de ez inkább reflexszerű kapaszkodás volt. A "szőranya" testét olyan szőr borította, melybe ugyanúgy beletudott kapaszkodni a kismajom, mint az anyjába. Ez a test kissé megdőlt és az arca is kidolgozottabb volt, mint "drótanya" társának. A szopizási lehetőség mindkét anya esetében megoldható volt. Azt tapasztalták, hogy ugyan mindkét "anyához" volt lehetőségük "odabújni", a kismajmok a drótanya társaságában 2 órát töltöttek, a szőranya társaságában, pedig 15 órát. A kutatók vizsgálták a későbbi szociális viselkedésüket is, társas helyzetekben. Milyen következtetéseket tudtak ebből levonni a kutatók? Azt, hogy azok a kismajmok, akiknek volt módjuk megtapasztalni az anyai biztonságot, ugyan megijedtek és eleinte a szőranyához bújtak, de egy kis idő eltelte után elkezdtek játszani a játékokkal és keresték társaikkal a kapcsolatot. A drótanyán nevelkedett majmocskák pedig csak kuporogtak a sarokban, szopták az ujjukat, a játékokat csak dobálták, társaik felé agresszívak voltak. Óriási áttörés volt ez ahhoz az elképzeléshez képest, hogy a kötődés azért alakul ki, mert az anya táplálja csecsemőjét, hiszen éppen a fenti kísérlet bizonyítja, hogy csak a táplálás önmagában nem elég. Azt is tapasztalták még a kutatók, hogy a drótanyán nevelkedett majmok igen rossz anyák lettek, akik olykor agresszívak és elutasítóak voltak gyermekeikkel.

A kötődés elmélet megalkotója Edward John Mostyn Bowlby (1907-1990), brit pszichoanalitikus
képzettségű pszichiáter és pszichológus. Bolwby "szerint velünk születik a
késztetés a kötődésre, és ennek megfelelően az újszülött viselkedési
repertoárja (sírás, nevetés, kapálózás, stb.) mind olyan viselkedések, melyek -
optimális esetben - biztosítják a közelséget és elősegítik a kontaktust az
anyával. Hangsúlyozta az anya válaszkészségének fontosságát, mivel a gyermek
kontaktuskereső viselkedése csak a párbeszéd egyik oldala, és csak megfelelő
válasz esetén alakulhat ki a biztonságos kötődés." (wikipedia)
Bolwby kollégája Mary
Ainsthworth (1913-1999, kanadai pszichológusnő) végezte az úgynevezett
idegen helyzetes kisérleteket (1978). A gyerekek különböző kötődési
mintázatokat alakítanak ki attól függően, hogy milyen gondoskodásban volt
részük. Azt vizsgálták, hogy a különböző kötődést mutató gyermekek hogyan
viselkednek olyan helyzetben, amikor egy számukra idegen emberrel kell
kapcsolatba lépniük. A különböző helyzetekben azt figyelték meg, hogy a
gyermek:" milyen aktív? Mennyire merül el a játékban? Sír-e? Milyen egyéb
megnyilvánulásai utalnak rossz közérzetre? Milyen erősen próbálkozik anyja
figyelmének felkeltésével? Mennyire veszi fel az idegennel a kapcsolatot? stb." (Attkinson: Pszichológia)
A megfigyelt viselkedésük alapján 3 csoportra osztották a kísérletben résztvevő
gyermekeket: 1. biztonságosan kötődő, 2. bizonytalanul kötődő elkerülő, 3.
bizonytalanul kötődő ambvivalens. A későbbiek folyamán ezt Mary Main 1986-ban kiegészítette egy negyedik kategóriával:
dezorganizált vagy zavarodottak csoportjával.
Kutatásaik során arra jutottak,
hogy azok a gyerekek lesznek biztonságosan kötődőek, akiknél az elsődleges
gondozó személy (legtöbbször a biológiai anya) jelen van, segítséget nyújt csecsemőjének.
Ez egyrészt biztonságérzetet kelt a csecsemőben/kisgyermekben, másrészt mintát
ad a későbbi problémamegoldásokhoz is.
A biztonságos kötődést az elsődleges gondozó személy
válaszkézsége fogja leginkább meghatározni. De mit is jelent ez a gyakorlatban?
A gondozó reagál a csecsemő jelzéseire, felveszi, gyöngéd vele és adekvát
választ ad ezekre a jelzésekre: például a csecsemő táplálása esetén, a
legbiztosabb támpontja a baba jelzései és nem az óra vagy az előírás. Ebben tud
sokat segíteni az igényszerinti szoptatás vagy az igényszerinti cumisüveges
táplálás, mely azt jelenti, hogy figyelem a baba jelzéseit és akkor adok neki
enni, amikor ő ezt jelzi. Ezzel szemben a bizonytalanul kötődő csecsemők anyja
saját hangulatát és kívánságait vagy a könyv szerinti előírásokat követi és nem
babája igényeihez és szükségleteihez igazodik.
Bolwby azt is megfigyelte, hogy olyan gyerekek is mutatnak bizonytalan kötődési mintákat, akik családban nevelkednek. Ezt rejtett
érzelmi elhanyagoltságnak nevezte. Ezekben az esetekben, azt tapasztalta,
hogy az elsődleges gondozó személy, nem a gyermek jelzéseire reagált, nem vette
figyelembe a gyermek saját személyiség jegyeit, hanem arra törekedett, hogy a
gyermeket a benne élő képhez igazítsa: akkor kezdjen el járni/ülni stb. amikor
az elő van írva. Annyit egyen amennyi az elvárt és nem annyit amennyire neki
szüksége van, annyit aludjon, amennyit az anya jónak/elfogadhatónak gondol.

A fenti tudományos kutatások eredményeit figyelembe
véve, összegezhetjük: a biztonságos kötődés kialakításának a kulcsa, hogy az
elsődleges gondozó személy (aki legtöbbször a biológiai anya és apa, de
örökbefogadott gyermekek esetén is kialakítható biztonságos kötődés), a
csecsemő jelzéseire reagálva gondozza a babát. Figyelembe vegye a saját és a
gyermeke személyiség jegyének különbözőségeit, higgyen magában, hogy képes
csecsemője jelzéseit megfejteni és bízzon
csecsemőjében/kisgyermekében, hogy akár egy nehéz feladattal is képes lesz
megbirkózni. Tehát a biztonságos kötődés abban az esetben tud kialakulni, ha a
szülők érzékenyek, odafigyelőek csecsemőjükkel/ kisgyermekükkel és tisztában
vannak azzal, hogy az adott életkorban a gyermek mire képes, milyen
viselkedéseket tud gond nélkül kivitelezni és mely viselkedési formák
irreálisak az adott életszakaszban.
Amire feltétlenül szükség van az, hogy baba-mama és az apa olyan közel legyenek
egymáshoz, ahol a gyermek jelzései könnyedén észlelhetők és így gyorsan tudnak
reagálni a szülők. Fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy ahhoz hogy ez a
kapcsolat kialakuljon időre és a szülők részéről is tapasztalatszerzésre van szükség
és nem egyoldalú, hanem interaktív.
A válaszkészség megvalósításában lehet segítségünkre a hordozás, az
igényszerinti szoptatás/cumisüveges táplálás, együtt alvás (ezzel tehető
könnyebbé az éjszakai gondoskodás).
Tehát a tények azt mutatják, hogy a legfontosabb hangsúly a válaszkészségen
van, hogy képesek legyünk kisbabánk jelzéseit felismerni és azokra reagálni,
hogy bízzunk magunkban és gyermekünkben, hogy együtt képesek leszünk a
biztonságos kötődés kialakítására.
Felhasznált irodalom:
L. Attkinson: Pszichológia (Osiris kiadó, Budapest 2003)
Mérei Ferenc-Binét Ágnes: Gyermeklélektan (Medicina Könyvkiadó Rt, Budapest 1999)
Jean Liedloff: Az elveszett boldogság nyomában (Kétezeregy kiadó, 2007)
Nyitrai Erika: Az érintés hatalma (Kulcslyuk kiadó, 2011)